aktualitamentoring 2020

Má smysl se starat?

Starat se o něco víc, než jen o zisk ze svého podnikání?

Nadšená novopečená podnikatelka chce pěkně rozjet svůj nový byznys. Současně chce dát práci maminkám na mateřské, aby mohly pracovat z domova na částečný úvazek. Chce vytvořit prostředí vhodné pro hendikepované osoby. Chce podnikat ve stylu zero waste. Chce nakupovat od dodavatelů co používají zelenou energii. Uvažuje, jak zapojit svojí maminku, které je 58 a naučit ji digitální dovednosti, aby mohla pracovat z domova a zvládat péči a babičku.

Naše podnikatelka chce komunikovat jen se slušnými dodavateli. Chce nakupovat za férové ceny. Chce objednávat zboží, kde nebude muset vyhazovat velké kartony po jeho dodání. Chce zákazníkům prodat, jen když věc vskutku potřebují. Chce rozvíjet své spolupracovníky, dávat jim možnost vzdělávání a růstu. Chce mít na svých akcích odpovědný catering.

Hned však slyší: „Zelená energie je dražší. Víš, kolik času tě bude stát koordinace lidí na částečných úvazcích? Co budeš dělat, až 2 ze 3 maminek onemocní děti? Máš čas pracovat za ně? V podnikání musíš být drzá, nemůžeš být slušná. Potřebuješ se rychle prosadit na trhu, ne, být sociální.“

Má vůbec smysl se o vše tak starat?
Má!
Velký svět to tak má. Loni se přepsali učebnice ekonomie a přesně to, co naše novopečená podnikatelka s velkou duší chce dělat, hlásají i velké korporace.18. srpna 2019 se dohodlo 181 zástupců největších amerických korporací u tzv. Business Roundtable na nové definici poslání korporací.
(Originální text je připojen níže)
V kostce se nově korporace chtějí zaměřit na:

  • Tvorbu hodnoty pro zákazníka a překonání jeho očekávání.
  • Investice do zaměstnanců, rozvoje jejich dovedností v rychle se měnícím světě, podpory diverzity, inkluze, důstojnosti a respektu.
  • Férové a etické jednání s dodavateli.
  • Podporu komunit, životního prostředí a udržitelnosti.
  • Tvorbu dlouhodobé hodnoty pro akcionáře.

Tuším, že korporace čeká ještě jistá cesta k úplnému naplnění nově definovaného poslání. Velmi se mi však líbí, že velký svět i malá podnikatelka mají stejný záměr.

Rozhodně má smysl i v malém podnikání přispívat ke kultivaci vztahů, opravdovému rozvoji lidí a udržitelnosti. Je to o nás, o našich hodnotách. Podnikání pak bude mít opravdový pozitivní přínos pro náš svět.

S ženami u svého mentoringového stolu během konference Equal Pay Day, tedy přesně během Mentoringové dne, chci probrat, zda má smysl kopírovat americké přístupy pro velké firmy i v malém. Zda má smysl se starat o něco víc, než jen o podíl na trhu a zisk.

Redefinice poslání korporací z 18. srpna 2019:
https://opportunity.businessroundtable.org/ourcommitment/

Delivering value to our customers. We will further the tradition of American companies leading the way in meeting or exceeding customer expectations.
Investing in our employees. This starts with compensating them fairly and providing important benefits. It also includes supporting them through training and education that help develop new skills for a rapidly changing world. We foster diversity and inclusion, dignity and respect.
Dealing fairly and ethically with our suppliers. We are dedicated to serving as good partners to the other companies, large and small, that help us meet our missions.
Supporting the communities in which we work. We respect the people in our communities and protect the environment by embracing sustainable practices across our businesses.
Generating long-term value for shareholders, who provide the capital that allows companies to invest, grow and innovate. We are committed to transparency and effective engagement with shareholders.

Lenka Mrázová je mentorkou Equal Pay Day. Její medailónek je k dispozici ZDE
Registraci k mentorkám otevřeme již 23. února 2020.